Rizika kreatinu

Do této doby nebyl předložen jediný prokazatelný důkaz o negativních účincích kreatinu. Proto je kreatin prokazatelně bezpečný doplněk. Ve vědecké literatuře je uváděn jako vedlejší efekt zvýšení tělesné váhy. Ve většině výzkumů byla používána dávka 1,5 – 25g/den po dobu 3-365 dnů. Ani jeden výsledek těchto testů neprokázal žádný vedlejší dopad na lidský organismus. Přesto si běžná média neustále kladou znovu a znovu otázky o jeho bezpečnosti. Tyto otázky jsou ve většině případů založeny na případech, kdy suplementace kreatinem vedla ke svalovým křečím vedoucím až k zatížení ledvin a jejich následnému poškození.

Do současné doby nebyly žádné negativní vedlejší účinky kreatinu zaznamenány a to i přesto, že nás v některých chvílích v minulosti média přesvědčovala o opaku. Kreatin není droga, není návykový, nezpůsobuje rakovinu, u běžné trénující populace v běžných podmínkách nezpůsobuje křeče.

Začněme tou rakovinou. Pokud budete pátrat na českém internetu, narazíte v archivu ČTK na odstrašující nadpis článku: Pozor na kreatin - může způsobit rakovinu! Toto tvrzení není pravdivé. Vychází totiž ze studie francouzského úřadu pro bezpečnost potravin AFSSA, který sám později výsledky dementoval. Ovšem i přesto se tento názor stihl v mysli lidí dostatečně zakořenit.

Média uveřejňují články o sportovcích, kteří používali kreatin a trénovali v horkých a vlhkých prostředích a došlo u nich k většímu nárůstu svalových křečí. Osoby, které podporují tyto teorie naznačují, že kreatin stimuluje vychýlení rovnováhy tekutin ve svalu. Toto vychýlení může podle této teorie změnit elektrolytickou balanci, vedoucí k dehydrataci a k možnosti zvýšení termálního tlaku. Proto někteří vědci doporučují, aby Ti, kteří kreatin používají, během jeho podávání zabezpečili i dostatečný přísun tekutin. Když jsem ale prostudoval dostupnou vědeckou literaturu, nikde jsem nenašel žádné výsledky, které by tuto teorii podporovaly, a to ani ve výsledcích studií, které probíhaly v prostředích se zvýšenou vlhkostí vzduchu a zvýšenou teplotou. Navíc ani ve výsledcích dlouhodobých studií nebyl uveřejněn žádný záznam o zvýšení výskytu svalových křečí. Proto v případě používání doporučených dávek nehrozí riziko svalových křečí.

Dalším problémem, který média uveřejňují, je zvýšené množství svalových zranění (natažení svalu či dokonce jeho natržení). Tyto problémy podporují tvrzením, že díky používání kreatinu dochází k velmi rychlému nárůstu svalové hmoty a síly. Opět jsem ovšem nenašel jediný důkaz zvýšeného množství svalových zranění během prováděných výzkumů. A to mnoho výzkumů probíhalo při velmi extrémním zatížení. Proto nelze nic jiného, než znovu opakovat, že v případě používání doporučených a vědecky ověřených dávek nehrozí žádné zvýšené riziko svalových zranění.

Posledním tvrzením je, že používání kreatinu zvyšuje zatížení ledvin a může způsobit i jejich poškození. Toto tvrzení je založeno na informaci, že kreatin je aminokyselina a její metabolismus probíhá v játrech a ledvinách. Výsledky klinických studií dostupných ve vědecké literatuře tento názor nepodporují. Podle výsledků výzkumu, při kterém byl kreatin podáván po dobu 63 dnů, nedošlo u účastníků k žádnému zřetelnému zatížení ledvin. Dokonce ve výzkumu Mikea Stonea a jeho kolektivu na Appalachian State University po 3 a půl letech podávání kreatinu nebylo evidováno žádné větší zatížení ledvin. Na základě těchto skutečností lze s jistotou říci, kreatin je z hlediska medicínského zcela bezpečný, pokud je podáván v těch dávkách, které jsou dostatečně popsány ve vědecké literatuře.

Svalové křeče. Toto je téma samo pro sebe a co do kontroverznosti se blíží sporu kreatin vs. kofein. Média občas přinesou zprávu o vzájemném vlivu suplementace kreatinem a vyšším výskytu svalových křečí, ovšem žádná studie tento fakt (ani když se snažila napodobit podmínky, při nichž křeče často vznikají) nepotvrdila. Mimo to, když to řeknu hodně s nadsázkou, např. rakoviny by si člověk jen tak sám od sebe těžko všiml, ovšem pokud chytíte svalovou křeč, pochybuji, že to nezpozorujete. A kolik z vás, kdo jste kreatin už vyzkoušeli mělo v této souvislosti tyto problémy? Odvážím se tvrdit, že opravdové minimum. Důvod křečí by se měl spíše hledat v dehydrataci (a demineralizaci) organismu, ovšem, jak jsme si řekli již dříve, pokud zajistíte dostatečný přísun tekutin, nebudete mít s tímto problémy.

Změna hladiny cholesterolu. Toto téma rozhodně nepatří do negativních vedlejších účinků, ale i tak se o něm musím zmínit. Některé studie totiž ukázaly, že suplementace kreatinem zvyšuje hladinu HDL cholesterolu (to je ten správný), ovšem nutno dodat, že některé jiné studie tento fakt naopak vyvrátili s tím, že suplementace kreatinem na hladiny ani HDL ani LDL cholesterolu vliv nemá.

„Kdo se umí smát sám sobě, má právo smát se smát všemu ostatnímu, co mu k smíchu připadá.“ Jan Werich