Účinky kreatinu

Základní účinky

  • Nárůst čisté svalové hmoty.
  • Nárůst objemu svalů- kreatin zadržuje vodu v těle. Svaly se tak mohou zvětšit až o 15 % a hmotnost obvykle naroste o 1–2 kg.
  • Lepší regenerace svalů.
  • Omezení vzniku kyseliny mléčné (bolest svalů po zátěži).
  • Zadržuje vodu v těle.
  • Umožňuje dokonalejší regeneraci svalů.
  • Je základním stavebním prvkem pro tvorbu kreatinfosfátu.
  • Je zdrojem energie v buňkách, kde tvoří rovnováhu s ATP (adenosintrifosfát)
  • Podporuje aktuální výkon
  • Zvyšuje sílu a výbušnost
  • Zvyšuje okamžitou energetickou rezervu
  • Zlepšuje opakovaný rychlostní výkon
  • Stimuluje syntézu bílkovin
  • Urychluje regeneraci po výkonu
  • Napomáhá přeměňovat tuk na energii
  • Je nezbytný pro kontrakci příčně pruhovaných svalů

Funkce kreatinu v těle

Kreatin je důležitým zdrojem chemické energie pro svalovou kontrakci. Energie pro svalovou kontrakci pochází z intramuskulárních zásob adenozintrifosfátu (ATP) a různých procesů resyntézy (obnovy) ATP. Během krátkodobého vysoce intenzivního zatížení dochází k rapidnímu poklesu zásob ATP ve svalech a je potřeba velmi razantní obnovy pomocí procesů resyntézy.

Jedním z mechanismů, který je schopen pokrýt potřebu ATP během výše uvedeného zatížení, je reakce kreatin fosfátu. Při této reakci prodělá rapidní vratnou fosforylaci, během níž je fosfátová skupina poskytnuta ke vzniku ATP. Tento proces poskytuje velmi rychle ATP pro udržení jeho hladiny během extrémního zatížení.

Jinak řečeno, kreatin je základním zdrojem energie pro svalovou kontrakci. Na výši jeho množství je přímo závislá možnost délky a kvality výkonu.

„Nikdy jsem nedopustil, aby škola stála v cestě mému vzdělání.“ Mark Twain